Děkujeme za pochopení.
O18n23d44ř82e93j 20K74o22l10á20ř
Já bych na věc nekoukal z pozice náboženské denominace, ale spíše z pozice evropského ducha. Poté, co (mimochodem ještě jednotně katolická) Evropa navázala na antickou vzdělanost, poté (co zpočátku ještě pouze církevní školství) začalo dbát o šíření a rozvoj vzdělanosti, se člověk osvobozoval od dogmat nebo pseudodogmat. Evropský duch se rozvíjel částečně ve spojení s náboženstvím, částečně a stále více nezávisle na něm.
Rozdíl mezi katolickými a protestantskými zeměmi ale nevidím v samotné konfesi, jako spíše v tom, co rozdílnost konfesí způsobilo. Vezměte si rozdrobené německé země nebo vždy poněkud svou Anglii na straně jedné a rakouské císařství s politickou jednotou trůnu a oltáře na straně druhé. Přitom v samotném Rakousko-Uhersku byl mezi vesměs pouze katolickými zeměmi dost zásadní ekonomický a "technologický" rozdíl, takže denominací to nebude.
B57o46h14u35m83i95l 78S66l69á79m23a
"Evropský duch" se vyvinul dnes už nepředstavitelně tvrdým, těžkým a zdlouhavým bojem kritického myšlení s nekritickým. Začal mimo jiné upálením Jana Husa a končil dodnes plně nedokončeným bojem za Darwinovu teorii, která katolicismu zasadila jen téměř smrtelnou ránu.
J13a59r64o54s42l79a24v 70T48a65c84h49o72v15s82k15y
Ja bych ten zacatek posunul nekam do Antiky. a konec je zatim v nedohlednu.
B17o30h82u58m81i64l 89S29l25á19m31a
Ano, a právě katolicismus zavinil, že ideje řecké demokracie zamrzly až do renesance a reformace.
J85a64r11o36s13l79a82v 19T83a28c48h77o93v97s39k70y
Vsak ona demokracie taky neni zadny terno. To vedel uz Aristoteles
O53n47d69ř44e38j 32K58o37l15á46ř
Není to tak úplně pravda. V prvé řadě evropská vzdělanost přišla skrze katolickou církev. Později se přirozeným vývojem stala na ni nezávislá, mnohdy šla s ní do konfliktu, což je samozřejmě správný vývoj.
Upálení Husa však nelze úspěšně, aniž bychom skončili u klišé, nazvat konfliktem nekritického myšlení s kritickým. Tehdy totiž již na univerzitní půdě existovala poměrně svobodná a církví tolerovaná svobodná debata. Hus však šel aktivně v první řadě ne proti církevnímu učení, ale proti církvi jako takové. On inicioval svůj spor v Římě, jehož vyvrcholením byla Husova dobrovolná účast v Konstanz. Hus si proti sobě popudil spolubratry, které paušálně (a mnohdy velmi nespravedlivě) odsuzoval.
Dalším klišé je Darwin. Darwinova vědecky potvrzená evoluční teorie spolu s kosmologickými poznatky udělala konec především tomu, co mimochodem do jisté míry predikoval již středověký scholastik Tomáš Akvinský - že poznání rozumu nikdy nemůže být v konfliktu s vírou (skutečnou, zdravou), tedy že tam, kde si víra činí nároky na popření rozumového poznání, je něco špatně.
Zejména vysocí církevní představitelé, nikoli už tak církevní vzdělanci, se pokoušeli fundamentalisticky aplikovat biblické texty, tedy nejen v jejich věroučném významu. Toto se bohužel dlouho rozbíjelo. Zatímco již mnozí progresivní křesťané neměli s Darwinem problém v devatenáctém století, dosud mnozí nejen katoličtí bibličtí fundamentalisté tvrdě odmítají, co jde byť i proti starým hymnům (kam patří hymny o stvoření světa především).
Je přitom příznačné, že tento pohled na "nedoslovné" pravdy bible NENÍ produktem osvícenství a reakce církve na vědecké poznání, ale byl uplatňován již v dobách Augustina a Origena.
B38o81h69u89m94i97l 85S67l51á87m60a
Proč se katolíci dodnes drží tolika mýtů, dogmat a bludů?
O51n92d97ř67e60j 56K51o72l90á51ř
Otázka by měla znít jinak: proč se někteří lidé drží mýtů, dogmat a bludů?
Někteří křesťané (a spíše než katolíci to jsou američtí protestanté) věří v doslovný popis stvoření v bibli. Budiž.
S dogmaty je to jinak. Každý nějaká máme. Ale skutečných katolických dogmat je daleko méně než to, co se za ně vydává. V podstatě jsou tam jen klíčové biblické pravdy. Čím méně, tím lépe.
- Počet článků 512
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1072x