Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nové "náboženství" - k 160. výročí narození T. G. Masaryka

„Veliký úkol přítomné doby je právě v tom, abychom vytvořili náboženství a náboženskou organizaci společnosti, vyhovující kritickému rozumu. Abychom vytvořili: neběží o to, smířit vědu s náboženstvím, nýbrž o to, stvořit nový náboženský a duševní obsah života.“

Je prostou pravdou, že nad nejdůležitějšími věcmi je třeba se co nejhlouběji zamýšlet a že je třeba je co nejlépe řešit. Konkrétní naplňovaní této pravdy je ovšem ‚neprosté‘, obtížné.

Křesťanství se v Římské říši prosadilo proto, že přineslo nové a člověka hluboce oslovující vize. Vytvořilo ovšem i celou řadu mýtů, jak to odpovídalo tehdejší době. Mělo též své materialistické opodstatnění: chudým přinášelo útěchu, zejména v podobě víry v posmrtný život, bohatým dalo možnost chudé ovládat. (Nelze zcela vyloučit, že víra v posmrtný život, společná tolika náboženstvím, je v některých z nich záměrným, ‚ďábelsky chytrým‘ podvodem.)

    Křesťanství prošlo i vývojem typickým pro jiné přitažlivé ideologie: postupně se odpoutalo od původních ideálů a začala je znevažovat mocenská zátěž. Začalo se opírat o „věřivost“ mas a o jejich ochotu přistoupit bez přezkoumávání na tradice a již vžitá mínění. Katolická církev si (jako jediná) vybudovala světskou, hierarchizovanou, dnes téměř celosvětovou ‚imperiální‘organizaci, ovládající technologii moci a mediální propagandy.

    V atributech odporujících kritickému rozumu je křesťanství již delší dobu neudržitelné. Také křesťanská morálka podléhá zřetelné erozi. Možnou alternativou pro euroamerickou civilizaci je vedle ateismu či agnosticismu snad jedině buddhismus (mimo jiné proto, že nemá ‚pravého‘ Boha); jeho většímu rozšíření však brání jiné nepřijatelné mýty a rituály.

    Vzhledem k tomu, že na otázku, zda existuje Bůh, nelze a nikdy nebude možno pravdivě odpovědět, případně, že existuje jen nic nevypovídající agnostická odpověď ‚nevím‘, je zcela namístě, jestliže se lidé v tomto ohledu různí. Měla by zde ovšem panovat oboustranná tolerance věřících vůči nevěřícím a naopak.

    Spory mezi katolíky a evangelíky již dnes naštěstí nejsou tak vyhraněné a aktuální, jak bývaly v minulosti. I katolíci se mohou nad Masarykem, přinejmenším zamyslet. To, co je s ním pojí, jasně převažuje nad tím, co je odděluje. Také katolická církev prošla během minulého století, a prochází dodnes, pozvolnou reformací a soustřeďuje se stále víc na evangelia (dobré zvěsti).

    (Například v pastorační příručce České biskupské konference z r. 2003 je výslovně uvedeno, že nadějí pro Evropu je Kristus a že ‚církve se vracejí ke svým zdrojům‘.)

      Je ovšem možno říci, že v podstatě křesťanská euroamerická civilizace dodnes nestojí ani ne tak na víře v Boha, jako na morálce: skutečné materiální i duchovní hodnoty budovali a vždy budou budovat především jen slušní a poctiví lidé, křesťané i nekřesťané.

      Masarykovo kritickým rozumem podložené svobodné, volné, individuální, nové či budoucí ‚náboženství‘ je dle mého soudu jednou z jeho (resp. osvícenských, pozitivistických aj.) nejnosnějších tezí. Je to velká myšlenka, i když pouze v souvislosti s jeho univerzalismem, tedy jako jeho součást - byť jím byla plně vyřešena a formulována jen pro „foro interno“.

      Požadavek odbourání veškerých mýtů Masaryk vyslovil stejně jako jeho předchůdci bohužel jednak příliš brzo, jednak znamená i dnes výhled na desítky až stovky let dopředu (a to jen v případě, že homo sapiens někdy vůbec zmoudří).  Své credo nikdy neupřesnil (a když byl o to požádán, odmítl to), přesto však za 1. republiky existovaly statisíce, možná miliony lidí, kteří ‚věřili v Masaryka‘, ‚žili v Masarykovi‘ a mělo to na ně podobný účinek jako jakákoli jiná víra.

      Jeho ‚teologie‘ se uskrovnila stejně jako její „konkurenční podnik“ metafyzika: „Pravda, literárně jsem jich soustavně nezpracoval, jen příležitostně to a ono napsal.“ Přesto však de facto existuje - lze ji vyčíst, pochopit i přijmout. Co bylo Masarykovi ‚uvnitř‘ jasné, lze pochopit v celé dalekosáhlé a vnitřně konzistentní komplexnosti, přestože o tom podával, neustále zaměstnán politikou, často jen dílčí a daným kontextem poznamenané zprávy.

      Jeho ‚víru bez pověr‘ je možno modifikovat a doplnit. Dnes je již celkem snadné shromáždit z různých náboženství a ideologií nejdůležitější teze, dokonce není ani těžké je syntetizovat, protože si vzájemně neodporují a to osvědčené, nadčasové a transkulturální se v nich opakuje.

      Jeho přesvědčení, že člověk potřebuje znát smysl své existence a že potřebuje věřit v něco kladného, je nezpochybnitelné. U střízlivě či racionálně uvažujícího člověka může jít o ‚náboženství bez Boha‘ či o náboženství, v něm je Bůh jen hypotézou, u religiózně založených jedinců k tomu mohou být připojeny různé stupně víry v boží existenci. Masarykova ostatní (‚podteologická‘) ideologie je ovšem důležitější - je třeba diskutovat věci řešitelné - byť někdy třeba pouze potenciálně nebo jen s ohledem na ‚příliš‘ vzdálenou budoucnost.

      Svědomí a potřeba konat dobro jsou člověku vlastní a přirozené, potřebuje ‚pouze‘ adekvátní, nedeformované vidění věcí a jemu odpovídající názory a postoje.

      Lze říci, že Češi jsou jako převážně agnostický až ateistický národ v tomto ohledu avantgardou, bohužel za to ovšem dosud draze platí řadou negativních vlastností a jejich důsledky.

      Mezi vady českého charakteru patří mimo jiné neochota hlásit se ke svým největším osobnostem. Američané mají ‚svého‘ Abrahama Lincolna a George Washingtona, Angličané Winstona Churchilla, Turci Kemala-Atatürka, přičemž žádný z nich se Masarykovi kulturou, rozsahem ani hloubkou myšlení nevyrovnal. V norském Oslo je nepřehlédnutelné a turisty téměř povinně navštěvované museum Thora Heyerdahla. My bychom měli v centru Prahy nebo na Pražském hradě zřídit druhou ‚národní kapličku‘ - muzeum Tomáše Garrigua Masaryka, z něhož by si každý návštěvník odnesl alespoň něco z jeho idejí.

      To, že Masarykovy myšlenky dnes v očích naší společnosti skomírají, je dalším, neposledním symptomem její nemocnosti.

      Nedá se s tím (vším) nic dělat? Hodiny již delší dobu bijí dvanáct. Nelze ‚tatíčka‘ požádat, zda by ještě jednou nepomohl?

       

      (z připravované knihy Ideje a vize T. G. Masaryka)

       

      Autor: Bohumil Sláma | čtvrtek 4.3.2010 13:03 | karma článku: 7,17 | přečteno: 1211x
      • Další články autora

      Bohumil Sláma

      Co má hilsneriáda společné se sobotkiádou

      Věřím, že naprostá většina diváků, kteří sledovali první díl televizního filmu Zločin v Polné, ho pochopili správně: šlo o zápas zdravého rozumu s rozumem nezdravým, mýtickým, demagogickým a uchylujícím se ke lžím.

      7.2.2016 v 9:32 | Karma: 12,31 | Přečteno: 1093x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Antisemitismus a antisemitismus

      V Hořejšových Toulkách českou minulostí jsem našel pouze dvě chyby: že Havlíček byl antisemita a že Smetana měl pravděpodobně lues.

      15.1.2016 v 12:50 | Karma: 12,12 | Přečteno: 685x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      V čem mají muslimové pravdu: Milan Lasica nám všem, zejména našim „elitám“

      Islám sice navázal na judaismus a křesťanství, ale v mnohém je opravil, byl ve své době pokrokový, a proto se muslimové na judaismus i křesťanství od počátku dívali a dodnes dívají přezíravě, mnozí pohrdavě.

      13.1.2016 v 12:38 | Karma: 35,67 | Přečteno: 2727x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Je potřebná Ústava Země?

      Rád přiznávám, že Návrh ústavy Země, vypracovaný profesorem Masarykovy univerzity Josefem Šmajsem, s jehož textem jsem se seznámil před nedávnem, na mne silně zapůsobil.

      19.12.2015 v 16:39 | Karma: 6,82 | Přečteno: 345x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Jak se dá onálepkovat i slovo kavárna

      Když jsem v článku pro Aktuálně.cz (Názory, http://blog.aktualne.cz/blogy/bohumil-slama.php?itemid=26497) přiřadil našeho nynějšího prezidenta spolu s Le Penovou k lůze,

      15.12.2015 v 18:58 | Karma: 17,40 | Přečteno: 988x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Co kdysi napsal Karel Čapek o jednom čelním politikovi-podnikateli

      Čapek byl jedním z nejserióznějších prvorepublikových publicistů, avšak občas popustil uzdu své fantazii, když například napsal fantasmagorický-alegorický článek, z něhož jsem si dovolil vyjmout:

      5.3.2015 v 0:00 | Karma: 9,01 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Jak tomu mohlo být s Klausem a jeho amnestiemi (a teď se Zemanem?)

      Už delší dobu se u nás proslýchá, že se u nás "rozlézají" ruští tajní agenti, ale nevěnujeme tomu asi dostatečnou pozornost. A protože snad nikdo z nás nemá rád konspirační teorie, unikají nám možná některé souvislosti, a to nejen ty málo pravděpodobné, ale zřejmě i ty pravděpodobné nebo dokonce velmi pravděpodobné.

      4.2.2015 v 12:26 | Karma: 17,37 | Přečteno: 926x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Němci vs. Slované, Evropané vs. muslimové

      Němec, odrodilý Žid Karl Marx nenáviděl nejen kapitalisty, ale též Židy a podobně i Slovany: „Je potřebné jejich vyhlazení, bezuzdný terorismus na ně, nikoli v zájmu Německa, ale v zájmu revoluce.“ Jeho ideový druh Friedrich Engels byl s ním i v tomto zajedno: „Všeobecná válka... rozmetá tento slovanský spolek a tyto malé mizerné národy zničí až do jejich jména.“

      12.1.2015 v 22:43 | Karma: 12,59 | Přečteno: 2199x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Zničí kapitalismus demokracii nebo demokracie kapitalismus?

      S tím související otázku, zda kapitalismus zničí intelektuály nebo naopak, si klade článek v Parlamentních listech ze dne 20. 12. Je přeexponovaná, příliš vyhrocená: dokud a pokud tu lidstvo bude, bude i kapitalismus a budou i intelektuálové. Základní otázka by proto podle mne měla znít: nakolik dnes kapitalismus ničí demokracii?

      21.12.2014 v 11:16 | Karma: 10,58 | Přečteno: 702x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Povstane Václav Havel "z mrtvých"?

      "Avšak známo jest, že poctivý neúhonný vždy bývá nepoctivým a rozpustilým protivný... tím, že jest jinaký," psala už Božena Němcová. Vycházela ze znalosti života; možná i z toho, jak "úhonní" uštvali Dobrovského, jak ničili Havlíčka a jak "neúhonnné ovce" od něj, když se dostal do defenzívy, odtáhli ruce.

      19.12.2014 v 14:47 | Karma: 9,56 | Přečteno: 722x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      ... protože islám a pravoslaví neprošly reformací a osvícenstvím

      Je to už několik let, co jsem četl krátký článek pojednávájí o tom, že čínští vědci zkoumali otázku, proč Evropa a následně i USA kdysi předběhly ostatní svět. Dospěli k závěru, že to bylo především díky náboženství. Víc toho v článku nebylo, a tak jsem přemýšlel dál, a dospěl jsem k závěru, že to bylo reformací a nástupem protestantství - příklonem k potřebám člověka, jeho pozemskému životu a zejména protesantskému "kdo se přičiní, tomu i Bůh pomůže". Dále to pak bylo osvícenstvím, kterým i katolická Francie částečně dohnala protestantské země. My jsme šli poněkud zvláštní cestou, neboť jsme odklon od katolicismu řešili spíše agnosticismem a ateismem. Proto jsme dnes nejateističtější zemí světa, podle mého názoru tím v tomto ohledu i nejpokrokovější.

      19.12.2014 v 11:48 | Karma: 11,68 | Přečteno: 888x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Proč si vážím budhismu a Dalajlámy

      Když tibetský Dalajláma vyjádřil obavu, že je možná poslední, zabolelo mne to a současně mne to i potěšilo: naznačil tím, že se zbavuje dávných nadpřirozených kořenů budhismu. Po unitářství je budhismus vírou nejvíc zbavenou mýtů, a proto je z "nekřesťanských" věrouk (vyspělému) evropskému myšlení nejblíž. Proto je i můj přítel, duchovní pražských unitářů Petr Samojský, do jisté míry budhistou.

      17.12.2014 v 15:07 | Karma: 10,42 | Přečteno: 546x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Církevní restituce - útok na demokracii

      Ministr Jurečka (KDU/ČSL) nechal odvolat náměstka pro resituce navrženého ČSSD a ČSSD se to nelíbí. Jde ovšem o mnohem víc. Nejde jen o to, že je to problém vládní koalice, který ČSSD i KDU/ČSL překonávají jen se zatnutými zuby.

      17.12.2014 v 10:30 | Karma: 30,05 | Přečteno: 1553x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      V čem se přece jen obnovuje studená válka

      Byla tu vlastně vždy, přinejmenším už od starého Řecka, kdy demokracie poprvé zápasila s autokracií. Když se neválčilo, byla studená, když se válčilo, byla horká. Vždy do byla válka mezi lidskou nevědomostí a nesoudností a vědomostí a soudností - válka mezi dobrem a zlem. Noví političní vůdci vždy začínali s krásnými idejemi, aby dříve nebo později, oni nebo jejich pokračovatelé, zparchantěli. Nebo začali hned s útoky na spodní proudy v člověku, jakými jsou nekritická víra, nacionalismus, ekonomismus atd. (Ekonomismem začal i liberální demokratismus a marxismus.)

      16.12.2014 v 16:00 | Karma: 7,77 | Přečteno: 429x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Čapek, Havel, Scheinpflugová a "Dáša"

      V neděli jsem v televizi viděl Karla Čapka, v nepřekonatelném podání Josefa Abrháma, ve filmu Člověk proti zkáze, a nemohl jsem potom spát. Dojalo mne i to, že Čapek zemřel v roce 1938, Scheinpflugová v roce 1968. Dnes si připomínám i Václava Havla a napadá mne: "Když chceš poznat muže, podívej se na jeho ženu".

      16.12.2014 v 10:33 | Karma: 11,47 | Přečteno: 1179x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Co nikdo neřekne k přílivu emigrantů do Evropy

      Když jsem dnes v Otázkách VM poslouchal moudré pány Halíka, Švejnara a Hartla, skoro ve všem jsem s nimi souhlasil (a oni také skoro ve všem souhlasili mezi sebou), ale to nejdůležitější mi chybělo: nutnost exportu demokracie, to znamená hmotných a zejména duševních majetků do rozvojových zemí.

      14.12.2014 v 14:52 | Karma: 17,40 | Přečteno: 2112x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Spasí nás mladí?

      Slyšel jsem to v životě mnohokrát a slyším to teď zase: "snad to změníte vy, naši mladí". Nejdřív jsem to slyšíval od rodičů a učitelů, potom v několika takřka celonárodních vlnách. V roce 1968 reformní komunisté vyzývali mladé lidi, aby vstupovali do KSČ a pomohli jim přemoci konzervativní komunisty, po roce 1989 se věřilo ve "studenty" - aby skoro všichni, snad až na Šimona Pánka, nakonec zklamali.

      14.12.2014 v 10:20 | Karma: 12,69 | Přečteno: 594x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Kdy nás Evropa přestane přezírat?

      Úvahy o našem polistopadovém vývoji v médiích nedoznívají a je to dobře: je třeba neustále posilovat národní paměť a čistit ji od mýtů. V minulosti jsme několkrát dostali, vesměs ne vlastní vinou, téměř smrtelné rány, a vždy jsme se z nich nakonec vzpamatovali. V současné době se zdá, že opět ožíváme...

      13.12.2014 v 15:18 | Karma: 13,36 | Přečteno: 682x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Z voršilek se stává řád sudiček, napsaly včera Novinky,

      (pořád se soudí) což vyvolává otázku: a co ostatní "Kalouskovi" církevní restituenti? Už teď přece spekulují, jak zobchodovat nově nabyté majetky, aby se v budoucnu měli ještě lépe.

      13.12.2014 v 10:38 | Karma: 13,10 | Přečteno: 714x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Rozhodující je, jaké kdo má informace...

      Kdybych nebyl svému otci vděčný na nic jiného (ale bylo toho i jinak hodně), tak určitě za jeho "Měl bys číst jen to nejlepší, od pohádek až po filosofii". Když vidím dnešní mladé lidi, jak se dívají na ty (omlouvám se) sra... v televizi, kolik času tráví počítačovými hrami, planostmi a hloupostmi na Faceboocích, jak jsou přehlceni zbytečnými, zkreslenými nebo dokonce lživými informacemi a tak dál, je mi jich líto, je to skoro k pláči. Silně to zjednoduším, ale jako zvolání to snad stačí: "Co máš v hlavě, takový jsi..."

      12.12.2014 v 15:02 | Karma: 11,78 | Přečteno: 388x | Diskuse| Ostatní
      • Počet článků 512
      • Celková karma 0
      • Průměrná čtenost 1072x
      Psycholog, polyhistor, publicista a spisovatel; zakladatel dobročinného vydavatelství Atelier 89, autor knih Milostné koláže, Základy muškaření a Zapomenutý prorok Tomáš G. Masaryk, editor knihy K.H.B. a T.G.M o svobodném myšlení, spoluautor knih Tomáš G. Masaryk, neomodernismus a Charta 2012 a Věrni zůstaneme. Články publikuje nejčastěji na Aktuálně.cz.

      Seznam rubrik