Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je potřebná Ústava Země?

Rád přiznávám, že Návrh ústavy Země, vypracovaný profesorem Masarykovy univerzity Josefem Šmajsem, s jehož textem jsem se seznámil před nedávnem, na mne silně zapůsobil.

S autorovým souhlasem ho předkládám čtenářům blogu idnes (další informace mohou najít na http://www.ustavazeme.cz/navrh-ustavy.php):

„My lidé, mimořádně úspěšný biologický druh planety Země, jemuž se podařilo vytvořit globální kulturu – civilizaci, vědomi si nebezpečí, jež hrozí nám i ostatním živým systémům z procesu živelného přeformování přírody kulturou, přijímáme tuto Ústavu Země, která stvrzuje rozpoznané hodnoty, nároky a práva naší mateřské planety.

S vědomím odpovědnosti vůči budoucím generacím prohlašujeme Zemi za svébytnou ontickou /jsoucnu odpovídající/ kreativitu a subjektivitu – za hodnotu nadřazenou člověku i kultuře. Přirozenou kreativitu Země, umožňující kulturu i práva a svobody člověka, považujeme za nadřazenou lidské kreativitě i právům lidí. Za ústřední právní princip lidstva 21. století, závazný pro ústavy všech států i listiny základních lidských práv a svobod, vyhlašujeme nezbytnost uchovat obyvatelnou Zemi pro další lidská pokolení i ostatní živá stvoření. Člověk ani kultura nejsou svébytnými jsoucny, závisejí na Zemi. Relativně svébytným jsoucnem v rámci vesmíru může být jenom Země. Pouze celá její biosféra je nejmenším autonomním systémem schopným dlouhodobého vývoje v čase. Všechny její přirozené subsystémy včetně umělé lidské kultury jsou dočasné a nesamostatné, závislé na zdraví a prosperitě biotického celku.

Zavazujeme se chránit Zemi před sobeckou expanzí predátorsky orientované kultury. Její hodnotu, nároky a práva, nadřazené člověku i kultuře, hodláme prosazovat všemi prostředky.

V souladu s tímto závazkem prohlašujeme:

Hlava 1, Země

  1. Země je přirozeným domovem všech svých vzájemně závislých živých bytostí. Nemůže patřit žádnému biologickému druhu, tedy ani člověku jako druhu. Člověk, tvůrce kultury, nesmí sobě samému i ostatním živým bytostem Zemi pustošit.
  2. Země je pro náš druh a lidskou kulturu nejvyšší hodnotou. Je nejstarší, nejširší a nejmocnější tvořivou aktivitou – jedinečnou planetární subjektivitou. Musíme hájit její právo na evoluci, na udržování planetární rovnováhy mezi živými a neživými systémy.
  3. Kultura se nesmí dál rozšiřovat ani na úkor přirozené rozmanitosti planety, ani na úkor lidského zdraví.
  4. Jako nadřazený systém lidí i umělé kultury je Země suverénem, jehož obhájci a mluvčími se musejí stát volené a kontrolované instituce.
  5. Zavazujeme se zastavit úbytek, destrukci a zamořování přirozeného bytí, a za tímto účelem prosazovat přijetí systému odpovědnosti lidí, včetně účinných a odrazujících sankcí.

Hlava 2, Člověk

  1. Člověk není bezprostřední příčinou nynější ekologické krize. Příčinou krize je systémový konflikt umělé kulturní uspořádanosti s přirozenou uspořádaností Země.
  2. Lidstvo nenese odpovědnost za Zemi. Nese odpovědnost za kulturu, za své dílo, jímž Zemi rozdělilo na dva opoziční systémy: kulturu a přírodu. Smířit kulturu s přírodou je výsostným úkolem práva, politiky a vědy pro nadcházející etapu biofilní, k životu uctivé kultury.
  3. Lidská druhová subjektivita je omezena nadřazenou subjektivitou Země. Všechny osoby i státní orgány mají povinnost tuto širší subjektivitu respektovat, chránit rozmanitost a celistvost biosféry, šetrně využívat neživé produkty Země.
  4. Vyhlašujeme, že pouze s přirozeným bytím, nikoli s umělým bytím kulturním, může být člověk jako druh biologicky sourodý. Uznáváme, že to, co prospívá Zemi, prospívá člověku.
  5. Přirozenou uspořádanost Země musejí chránit a prosazovat všechny právní systémy.

Hlava 3, Kultura

  1. Kultura je umělým systémem s vlastní vnitřní informací, jíž je duchovní kultura. Změna orientace a obsahu duchovní kultury – hodnot, poznatků a regulativů – je předpokladem biofilní transformace systému kultury.
  2. Jako výtvor člověka není kultura ani pokračováním evoluce přírody, ani procesem jejího zušlechťování. Je umělým a dočasným konstruktem, který na přírodě látkově, energeticky i informačně závisí. Je stavbou, která biologické struktuře člověka neodpovídá a jež se po zániku lidstva nezachová.
  3. Kulturní systém svým růstem zatlačuje a hubí živé systémy, rozbíjí přirozené struktury Země. Má-li evoluce kulturního systému pokračovat, musí opustit dráhu kvantitativního růstu a po vzoru biosféry zvolit způsob kvalitativního „růstu bez růstu“.
  4. Státy, které přímo či nepřímo podpořily rozvoj predátorského podnikání a neomezené šíření materiálově a energeticky náročné spotřební techniky, umožnily pustošení přírody. Nesou proto hlavní odpovědnost za dnešní civilizační krizi.
  5. Všem státům se ukládá přijímat opatření pro dlouhodobě možnou spolupráci kultury se Zemí. Ukládá se jim, aby přistoupily ke změně predátorského duchovního paradigmatu kultury, aby zahájily proces přijímání biofilních zákonů a vedly osvětu o nezbytnosti smiřování kultury s přírodou.“

Koncept ústavy je podle mého názoru v mnoha ohledech převratný, a to zejména tím, že:

  1. Usiluje o zásadní změnu v myšlení a postojích lidstva.
  2. Vychází z dnes už nezpochybnitelných údajů o stavu Země.
  3. Obrací dosavadní uvažování naprosté většiny filosofů a ostatních myslitelů (včetně politiků, pedagogů a dalších) od antropocentrismu k biocentrismu.
  4. Tím, že Zem označuje za svébytný subjekt nadřazený lidstvu, plně doceňuje její význam a důležitost i pro samotné lidstvo.
  5. Překonává všechna dosavadní pojetí demokracie (včetně Masarykovy humanitní demokracie), neboť na první místo klade všeobecnou etiku počítající i se Zemí, a požaduje její důsledné naplňování.
  6. Překonává všechny dosavadní ekologické koncepty, včetně závěrů Klimatické konference v Paříži z prosince 2015. 

Jistě se najdou ti, kdo budou mít připomínky či námitky, avšak je možno předem říci, že vzhledem velikosti a nevývratnosti autorových základních tezí budou pouze okrajové. Mé připomínky jsou následující:

Na textu Ústavy je znát, že jejím autorem je filosof. Je však určena veřejnosti, která bude mít s pochopením některých pojmů a formulací potíže a bude ji to odrazovat. Týká se to zejména pojmu kultura, který je všeobecně chápán jako užší a kladný. Podle mého názoru by proto bylo vhodné nahradit ho výrazem „civilizace“ nebo „lidská činnost (působení, vliv)“ či jiným.

Pojem subjektivity Země je třeba jasněji ozřejmit, zejména je třeba zdůraznit, že mají-li právo na subjektivitu lidské skupiny, státy atd., má ho i společenství zemských živých organismů.   

Věty v Hlavě 2 „Člověk není bezprostřední příčinou nynější ekologické krize“ a  „Lidstvo nenese odpovědnost za Zemi“ jsou problematické až chybné. Lidstvo nenese odpovědnost pouze za neživou zemskou a vesmírnou sféru a za jejich trvání.

Sporná je též  věta „Jako výtvor člověka není kultura ani pokračováním evoluce přírody“. Člověk je pokračováním evoluce přírody a tomu odpovídá i fylogeneze jeho mentality a počínání.

Ústava Země je v nynější podobě víceméně jen návrhem či novou Chartou Země. Její text by měl být vypracován právníky a k nové formulaci důvodové zprávy by měli být přibráni environmentalisté, aby v ní mohly být uvedeny konkrétní údaje o stavu Země. 

Otázka prosazení Ústavy ve světě je na jedné straně klíčová, na druhé straně, z hlediska jejího vypracování, je vedlejší – je potřebná už její „pouhá“ existence. 

Autor: Bohumil Sláma | sobota 19.12.2015 16:39 | karma článku: 6,82 | přečteno: 345x
  • Další články autora

Bohumil Sláma

Co má hilsneriáda společné se sobotkiádou

Věřím, že naprostá většina diváků, kteří sledovali první díl televizního filmu Zločin v Polné, ho pochopili správně: šlo o zápas zdravého rozumu s rozumem nezdravým, mýtickým, demagogickým a uchylujícím se ke lžím.

7.2.2016 v 9:32 | Karma: 12,31 | Přečteno: 1093x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

Antisemitismus a antisemitismus

V Hořejšových Toulkách českou minulostí jsem našel pouze dvě chyby: že Havlíček byl antisemita a že Smetana měl pravděpodobně lues.

15.1.2016 v 12:50 | Karma: 12,12 | Přečteno: 685x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

V čem mají muslimové pravdu: Milan Lasica nám všem, zejména našim „elitám“

Islám sice navázal na judaismus a křesťanství, ale v mnohém je opravil, byl ve své době pokrokový, a proto se muslimové na judaismus i křesťanství od počátku dívali a dodnes dívají přezíravě, mnozí pohrdavě.

13.1.2016 v 12:38 | Karma: 35,67 | Přečteno: 2727x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

Jak se dá onálepkovat i slovo kavárna

Když jsem v článku pro Aktuálně.cz (Názory, http://blog.aktualne.cz/blogy/bohumil-slama.php?itemid=26497) přiřadil našeho nynějšího prezidenta spolu s Le Penovou k lůze,

15.12.2015 v 18:58 | Karma: 17,40 | Přečteno: 988x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

Co kdysi napsal Karel Čapek o jednom čelním politikovi-podnikateli

Čapek byl jedním z nejserióznějších prvorepublikových publicistů, avšak občas popustil uzdu své fantazii, když například napsal fantasmagorický-alegorický článek, z něhož jsem si dovolil vyjmout:

5.3.2015 v 0:00 | Karma: 9,01 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

Jak tomu mohlo být s Klausem a jeho amnestiemi (a teď se Zemanem?)

Už delší dobu se u nás proslýchá, že se u nás "rozlézají" ruští tajní agenti, ale nevěnujeme tomu asi dostatečnou pozornost. A protože snad nikdo z nás nemá rád konspirační teorie, unikají nám možná některé souvislosti, a to nejen ty málo pravděpodobné, ale zřejmě i ty pravděpodobné nebo dokonce velmi pravděpodobné.

4.2.2015 v 12:26 | Karma: 17,37 | Přečteno: 926x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

Němci vs. Slované, Evropané vs. muslimové

Němec, odrodilý Žid Karl Marx nenáviděl nejen kapitalisty, ale též Židy a podobně i Slovany: „Je potřebné jejich vyhlazení, bezuzdný terorismus na ně, nikoli v zájmu Německa, ale v zájmu revoluce.“ Jeho ideový druh Friedrich Engels byl s ním i v tomto zajedno: „Všeobecná válka... rozmetá tento slovanský spolek a tyto malé mizerné národy zničí až do jejich jména.“

12.1.2015 v 22:43 | Karma: 12,59 | Přečteno: 2199x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

Zničí kapitalismus demokracii nebo demokracie kapitalismus?

S tím související otázku, zda kapitalismus zničí intelektuály nebo naopak, si klade článek v Parlamentních listech ze dne 20. 12. Je přeexponovaná, příliš vyhrocená: dokud a pokud tu lidstvo bude, bude i kapitalismus a budou i intelektuálové. Základní otázka by proto podle mne měla znít: nakolik dnes kapitalismus ničí demokracii?

21.12.2014 v 11:16 | Karma: 10,58 | Přečteno: 702x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

Povstane Václav Havel "z mrtvých"?

"Avšak známo jest, že poctivý neúhonný vždy bývá nepoctivým a rozpustilým protivný... tím, že jest jinaký," psala už Božena Němcová. Vycházela ze znalosti života; možná i z toho, jak "úhonní" uštvali Dobrovského, jak ničili Havlíčka a jak "neúhonnné ovce" od něj, když se dostal do defenzívy, odtáhli ruce.

19.12.2014 v 14:47 | Karma: 9,56 | Přečteno: 722x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

... protože islám a pravoslaví neprošly reformací a osvícenstvím

Je to už několik let, co jsem četl krátký článek pojednávájí o tom, že čínští vědci zkoumali otázku, proč Evropa a následně i USA kdysi předběhly ostatní svět. Dospěli k závěru, že to bylo především díky náboženství. Víc toho v článku nebylo, a tak jsem přemýšlel dál, a dospěl jsem k závěru, že to bylo reformací a nástupem protestantství - příklonem k potřebám člověka, jeho pozemskému životu a zejména protesantskému "kdo se přičiní, tomu i Bůh pomůže". Dále to pak bylo osvícenstvím, kterým i katolická Francie částečně dohnala protestantské země. My jsme šli poněkud zvláštní cestou, neboť jsme odklon od katolicismu řešili spíše agnosticismem a ateismem. Proto jsme dnes nejateističtější zemí světa, podle mého názoru tím v tomto ohledu i nejpokrokovější.

19.12.2014 v 11:48 | Karma: 11,68 | Přečteno: 888x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

Proč si vážím budhismu a Dalajlámy

Když tibetský Dalajláma vyjádřil obavu, že je možná poslední, zabolelo mne to a současně mne to i potěšilo: naznačil tím, že se zbavuje dávných nadpřirozených kořenů budhismu. Po unitářství je budhismus vírou nejvíc zbavenou mýtů, a proto je z "nekřesťanských" věrouk (vyspělému) evropskému myšlení nejblíž. Proto je i můj přítel, duchovní pražských unitářů Petr Samojský, do jisté míry budhistou.

17.12.2014 v 15:07 | Karma: 10,42 | Přečteno: 546x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

Církevní restituce - útok na demokracii

Ministr Jurečka (KDU/ČSL) nechal odvolat náměstka pro resituce navrženého ČSSD a ČSSD se to nelíbí. Jde ovšem o mnohem víc. Nejde jen o to, že je to problém vládní koalice, který ČSSD i KDU/ČSL překonávají jen se zatnutými zuby.

17.12.2014 v 10:30 | Karma: 30,05 | Přečteno: 1553x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

V čem se přece jen obnovuje studená válka

Byla tu vlastně vždy, přinejmenším už od starého Řecka, kdy demokracie poprvé zápasila s autokracií. Když se neválčilo, byla studená, když se válčilo, byla horká. Vždy do byla válka mezi lidskou nevědomostí a nesoudností a vědomostí a soudností - válka mezi dobrem a zlem. Noví političní vůdci vždy začínali s krásnými idejemi, aby dříve nebo později, oni nebo jejich pokračovatelé, zparchantěli. Nebo začali hned s útoky na spodní proudy v člověku, jakými jsou nekritická víra, nacionalismus, ekonomismus atd. (Ekonomismem začal i liberální demokratismus a marxismus.)

16.12.2014 v 16:00 | Karma: 7,77 | Přečteno: 429x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

Čapek, Havel, Scheinpflugová a "Dáša"

V neděli jsem v televizi viděl Karla Čapka, v nepřekonatelném podání Josefa Abrháma, ve filmu Člověk proti zkáze, a nemohl jsem potom spát. Dojalo mne i to, že Čapek zemřel v roce 1938, Scheinpflugová v roce 1968. Dnes si připomínám i Václava Havla a napadá mne: "Když chceš poznat muže, podívej se na jeho ženu".

16.12.2014 v 10:33 | Karma: 11,47 | Přečteno: 1179x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

Co nikdo neřekne k přílivu emigrantů do Evropy

Když jsem dnes v Otázkách VM poslouchal moudré pány Halíka, Švejnara a Hartla, skoro ve všem jsem s nimi souhlasil (a oni také skoro ve všem souhlasili mezi sebou), ale to nejdůležitější mi chybělo: nutnost exportu demokracie, to znamená hmotných a zejména duševních majetků do rozvojových zemí.

14.12.2014 v 14:52 | Karma: 17,40 | Přečteno: 2112x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

Spasí nás mladí?

Slyšel jsem to v životě mnohokrát a slyším to teď zase: "snad to změníte vy, naši mladí". Nejdřív jsem to slyšíval od rodičů a učitelů, potom v několika takřka celonárodních vlnách. V roce 1968 reformní komunisté vyzývali mladé lidi, aby vstupovali do KSČ a pomohli jim přemoci konzervativní komunisty, po roce 1989 se věřilo ve "studenty" - aby skoro všichni, snad až na Šimona Pánka, nakonec zklamali.

14.12.2014 v 10:20 | Karma: 12,69 | Přečteno: 594x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

Kdy nás Evropa přestane přezírat?

Úvahy o našem polistopadovém vývoji v médiích nedoznívají a je to dobře: je třeba neustále posilovat národní paměť a čistit ji od mýtů. V minulosti jsme několkrát dostali, vesměs ne vlastní vinou, téměř smrtelné rány, a vždy jsme se z nich nakonec vzpamatovali. V současné době se zdá, že opět ožíváme...

13.12.2014 v 15:18 | Karma: 13,36 | Přečteno: 682x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

Z voršilek se stává řád sudiček, napsaly včera Novinky,

(pořád se soudí) což vyvolává otázku: a co ostatní "Kalouskovi" církevní restituenti? Už teď přece spekulují, jak zobchodovat nově nabyté majetky, aby se v budoucnu měli ještě lépe.

13.12.2014 v 10:38 | Karma: 13,10 | Přečteno: 714x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

Rozhodující je, jaké kdo má informace...

Kdybych nebyl svému otci vděčný na nic jiného (ale bylo toho i jinak hodně), tak určitě za jeho "Měl bys číst jen to nejlepší, od pohádek až po filosofii". Když vidím dnešní mladé lidi, jak se dívají na ty (omlouvám se) sra... v televizi, kolik času tráví počítačovými hrami, planostmi a hloupostmi na Faceboocích, jak jsou přehlceni zbytečnými, zkreslenými nebo dokonce lživými informacemi a tak dál, je mi jich líto, je to skoro k pláči. Silně to zjednoduším, ale jako zvolání to snad stačí: "Co máš v hlavě, takový jsi..."

12.12.2014 v 15:02 | Karma: 11,78 | Přečteno: 388x | Diskuse| Ostatní

Bohumil Sláma

Proč by Česko mělo uznat Palestinský stát

Českou demokracii čeká řešení další ožehavé, svízelné a mimořádně závažné, byť na druhé straně snadno řešitelné otázky: uznat právo Palestinců na vlastní stát? Palestinci Izrael uznat nemohou, protože Židé jsou na "svém" nynějším území nezpochybnitelnými okupanty (v podstatě stejně jako jimi byli u nás za Protektorátu Němci, odvolávající se na sudetské Němce); Izrael a zbytek světa ovšem Palestinský stát uznat může. Okolnosti jsou komplikované, to by ale nemělo bránit jednoznačnému závěru: uznat.

11.12.2014 v 12:33 | Karma: 7,40 | Přečteno: 866x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 512
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1072x
Psycholog, polyhistor, publicista a spisovatel; zakladatel dobročinného vydavatelství Atelier 89, autor knih Milostné koláže, Základy muškaření a Zapomenutý prorok Tomáš G. Masaryk, editor knihy K.H.B. a T.G.M o svobodném myšlení, spoluautor knih Tomáš G. Masaryk, neomodernismus a Charta 2012 a Věrni zůstaneme. Články publikuje nejčastěji na Aktuálně.cz.

Seznam rubrik